čtvrtek 8. října 2009

Historie firmy Grohe AG & CO KG

grohe logo
Friedrich Grohe AG & Co KG je jedním z předních světových výrobců koupelnových systémů a doplňků s globálním tržním podílem přibližně 10 procent. Grohe vyrábí vodovodní baterie, sprchové hlavice a instalatérské příslušenství, jakož i záchodové splachovací systémy a termostaty. Koupelnové výrobky společnosti Grohe se nachází v předních mezinárodních hotelových řetězcích a vybavení sociálních zařízení veřejných budov s automatickými kohoutky a vodovodními systémy skrytými ve stěně. Společnost má centrálu ve městě Hemer v Německu. Grohe provozuje devět výrobních závodů v Německu a čtyři v zahraničí, v Portugalsku, Thajsku, Kanadě a Číně. Mezi výrobními závody společnosti je také největší slévárna bronzu v Evropě. Grohe vyrábí většinu svých výrobků v Německu, ale exportuje asi 72 procent produkce. Společnost má 19 dceřiných společností a obchodní zastoupení ve 140 zemích světa. Investiční společnost BC Partners vlastní 51 procentní podíl v Grohe.

Skromné začátky a poválečný stavební boom

Historie společnosti Grohe začala v první polovině 20. století v Německu. vodovodni baterie groheZakladatel firmy Friedrich Grohe byl druhým synem německého podnikatele Hanse Grohe. Hans Grohe, šestý syn tkalce, vyrůstal nedaleko Berlína a tkalcovské řemeslo se naučil sám. Nicméně, v roce 1901 založil vlastní podnikání v Schiltachu, malém městečku ve Schwarzwaldu. Jako první zakázku dostal výrobu kovových schránek na budíky pro německou firmu Junghans, v té době největší hodinářství na světě. Brzy se jeho firma rozrostla a začal ve své malé továrně vyrábět kroužky na roury od kamen, sprchové hlavice, kohoutky, vodovodní baterie a další koupelnové vybavení. V roce 1928 společnost zaměstnávala 100 lidí.

Friedrich Grohe pracoval v otcově firmě nějaký čas, ale odešel v roce 1934 a zkusil podnikat na vlastní pěst. V roce 1936 získal Berkenhoff & Paschedag, výrobce koupelen, společnost která podnikala od roku 1911 a byla umístěna v malém německém městě Hemer, nedaleko Dortmundu ve Vestfálsku. Dva roky trvalo než nová Groheova společnost obdržela první objednávky ze zahraničí. Druhá světová válka pak přerušila vývoj firmy.

Po válce v roce 1948 byla firma přejmenována po majiteli: Friedrich Grohe Armaturenfabrik. Společnost Grohe měla velký užitek z poválečného stavebního boomu. Rostoucí poptávka po kuchyňských a koupelnových doplňcích a armaturách vyslala společnost na cestu k dynamickému růstu. V roce 1956 koupil Grohe Carl Nestler, výrobce termostatů, který byl umístěn v malém městečku Lahr ve Schwarzwaldu. Groheho první dceřiná společnost byla přejmenována na Grohe termostat GmbH. V roce 1957 s cílem pomoci propagovat své výrobky, společnost Grohe začala poskytovat speciální školení pro obchodníky, kteří prodávali Groheho armatury do kuchyní a koupelen a školení pro instalatéry, kteří Groheho výrobky instalovali. O šest let později byl v Lahr postaven zbrusu nový výrobní závod na výrobu termostatů.

Noví majitelé a globální rozšíření po roce 1960

1960 přinesl zásadní změnu ve vlastnictví. V roce 1961 se Friedrich Grohe stal generálním ředitelem společnosti svého otce ve firmě v Schiltach, kde byl jeho bratr Hans ředitelem až do své smrti. Přestože obě firmy koordinovaly výrobu svých produktových řad, proto aby se minimalizovala přímá konkurence - Hans Grohe se zaměřením na kanalizace a sprchové hlavice, Friedrich Grohe na kohoutky a vodovodní baterie - a i přesto, že obě firmy používají stejné distribuční kanály, rodina se rozhodla nesloučit své společnosti. Místo toho Friedrich Grohe prodal v roce 1968 podíl 51 procent své společnosti americkému telefonnímu gigantu ITT (International Telephone & Telegraph). V témže roce třetí syn Hanse Groheho vstoupil do staršího Groheho rodinného podniku, zatímco Friedrich Grohe stále držel 27 procentní podíl ve firmě svého bratra.

Během 60-tých a 70-tých let Friedrich Grohe rozšířil svůj podnik na mezinárodní úroveň. V roce 1961 společnost založila svou první zahraniční dceřinnou společnost ve Francii. Druhá byla založena v Rakousku v roce 1965, třetí dceřinná společnosti byla založená v zahraničí, v Itálii o dva roky později. V roce 1973 Grohe založil svou čtvrtou evropskou dceřinnou společnost v Nizozemí, o pět let později společnost expandovala do Velké Británie a Španělska, a v roce 1979 do Belgie.

Po smrti zakladatele firmy Friedricha Groheho se v roce 1983 uzavřela jedna kapitola historie firmy. Následující rok dědicové Friedricha Groheho odkoupili zpět majoritní podíl společnosti Friedrich Grohe od americké ITT a prodali svůj 26 procentní podíl ve společnosti Hansgrohe americké Masco Corporation v Indianapolis. Vzhledem k rostoucímu konkurenčnímu tlaku, obě dvě společnosti opustily myšlenku vzájemné spolupráce. Naopak, po dobu několika let bojovali za oprávnění užívání značky Grohe. Konflikt nebyl urovnán až do začátku roku 1990, kdy bylo rozhodnuto, že Friedrich Grohe může používat značku Grohe, zatímco Hans Grohe bude uvádět na trh své výrobky pod značkou Hansgrohe.

Vstup na US trh v roce 1975

Založení první dceřiné společnosti Friedrich Grohe ve Spojených státech v roce 1975 začalo novou kapitolu v historii společnosti. Malá kancelář byla otevřena na předměstí Chicaga a první obchodní zástupce, Urell Inc v Massachusetts začal prodávat evropský styl armatur kuchyní a koupelen americkým stavitelům, maloobchodům a instalatérům. V roce 1976 byl nový podnik zapsán jako Grohe America Inc a přestěhoval se do malého administrativního komplexu. O dva roky později se stal Al Corwin Grohe ředitelem americké pobočky a úspěšně řídil mladou společnost v počáteční fázi růstu, a stabilizováním společnosti Grohe jako jednu z vedoucích značek v nejvyšším cenovém segmentu luxusních koupelen. Společnost se neustále rozrůstá a v dnešní době sídlí v Bloomingdale, Illinois. Corwin odešel v roce 1995 a na křeslo výkonného ředitele usedl Bob Atkins.

Přestože baterie Grohe prodávané od roku 1975 ve Spojených státech měly jiný vzhled a fungovaly poněkud odlišně od těch na které byli američtí spotřebitelé zvyklí, získávaly stále lepší a lepší ohlas u zákazníků. Jednootvorová stojánková vodovodní baterie Grohe byla snadná k používání a instalaci. Dalším faktorem, který přispěl k zdvojnásobení tržeb každý rok, byl nepřetržitý proud inovací ve špičkovém designu, který Grohe uváděl na trh. V roce 1983 zahájil Grohe America prodej vodovodních baterií řady Ladylux, první kuchyňské vodovodní baterie s vysouvací sprškou na americkém trhu. V roce 1989 byla představena další kuchyňská vodovodní baterie se sprškou - Europlus, která se stala bestsellerem na americkém trhu. Zatímco první modely měly plastový povrch, byly později nahrazeny vodovodními bateriemi vyrobenými z pevné nerezové oceli. Grohe přišel s touto produktovou řadou jako první v tomto odvětví. Výroba další novinky, termostatické vodovodní baterie výrobní řady Grohmix, byla zahájena v roce 1992. Tyto vodovodní baterie byly vybaveny novým druhem ventilu, který automaticky reguluje teplotu vody, stejně jako tlak. Spotřebitelé mohou nastavit požadovanou teplotu vody stejně jako by nastavili pro topení nebo klimatizační systémy. S přesností do jednoho stupně Celsia, vodovodní baterie řady Grohmix zaručily bezpečné používání teplé vody pro domácnosti s malými dětmi, tělesně postižené nebo starší osoby. V závislosti na rozpočtu mohou spotřebitelé volit mezi vodovodní baterií s povrchovou úpravou chrom, bílá, leštěná mosaz, nebo 23-karátovým zlatem. V pozdních 80-tých letech se Grohe stal známý pro své inovativní zpracování vlastních sprchových systémů.

Během této doby společnost Grohe America zvýšila úsilí o rozšíření svého dosahu a navýšení prodeje. Společnost Grohe začala cílit reklamu sprchovacích systémů přímo na koncové spotřebitele. Tištěná reklama představovala foto nahého páru lidí, sprchujících se společně ve velkém sprchovém koutu. V roce 1989 Grohe představil novou produktovou řadu pro komerční zákazníky. O pět let později společnost představila svůj program Select Showroom pro velkoobchody. V roce 1996 Grohe America zahájila vysílání své první televizní reklamní kampaně a zavedla omezenou doživotní záruku v roce 1997. V polovině 90-tých let Grohe America prodává koupelnové příslušenství evropského stylu v hodnotě 38 milionů dolarů za rok, a dosahuje tím tržní podíl zhruba 1,7 procenta na Americkém trhu.

Nové umístění společnosti na měnícím se trhu v 90-tých letech

Do konce 80-tých let se společnost Friedricha Groheho stala jednou z předních evropských výrobců kuchyňských a koupelnových zařízení a doplňků. Objem prodeje se vyšplhal na více než 700 milionů Marek za rok a vývoz tvořil 70 procent z celkové produkce. Až do té doby, byla hlavním zájmem společnosti úprava výrobních a logistických kapacit tak, aby splnily neustále rostoucí poptávku po výrobcích firmy. Situace se změnila v roce 1990. Po neočekávaném stavebním boomu, který s sebou přineslo sjednocení východního a západního Německa v roce 1990, začal německý trh stagnovat. Kromě toho, společnost utrpěla značné ztráty díky nestabilním směnným kurzům způsobených oslabením měn v několika zemích po celém světě.

Aby byl zajištěn další růst, Friedrich Grohe musel vytvořit novou strategii. Po krátkém a nakonec neúspěšném pokusu proniknout na trh s jinými s koupelnou souvisejícími produkty, jako je keramika, se společnost vrátila k výrobě původních výrobků.

V roce 1991 byla společnost Friedricha Groheho přeměněna na veřejnou akciovou společnost se jménem Friedrich Grohe AG. Rodina Grohe si zachovala majoritní podíl v podniku, zatímco IPO naplnila bankovní účet společnosti hotovostí potřebnou k financování dalšího růstu. V první polovině roku 90-tých let Friedrich Grohe koupil německé výrobce instalatérských a koupelnových produktů HD Eichelberg & Co GmbH, Herzberger Armaturen GmbH a DAL-Georg Rost & Soehne GmbH Armaturenfabrik, včetně jejích dceřiných společností Aqua Butzke AG a Eggemann GmbH. Získáním těchto společností katapultoval objem prodeje společnosti Friedrich Grohe za více než 1 miliardu DM. Jako součást dohody převedla rodina Grohe 26 procent akcií, které vlastnily rodině Rost.

V polovině 90-tých let zaplavil evropské trhy rostoucí počet asijských konkurentů s levnějšími vodovodními bateriemi, čímž se zavedení výrobci včetně Friedricha Groheho dostali pod rostoucí cenový tlak. V německých obchodních centrech se stavebním materiálem si zákazníci mohli koupit levnější asijské příslušenstvím za cca 50 DM. Friedrich Grohe, pro srovnání srovnání, prodával své vysoce kvalitní koupelnové příslušenství prostřednictvím specializovaných prodejců a přímo instalatérským firmám s cenou startující na 200 DM... Jako protiopatření společnost Grohe začala přesouvat část své produkce do zahraničí. Nová továrna v Thajsku začala vyrábět levnější příslušenství pro Asijský trh v roce 1996. O dva roky později společnost Grohe založila druhý zahraniční výrobní závod v Portugalsku. V roce 1997 firma zakoupila 70 procentní podíl v Rotter GmbH & Co KG, dodavateli sanitárního zařízení pro podniky a veřejné institucemi.

Pro umístění společnosti Grohe na pozici světového lídra v oblasti "technologie vody", společnost investovala přes 50 milionů DM v masivní marketingové kampani. Pod záštitou jména Grohe založila firma čtyři sub-značky: koupelnové zařízení pro spotřebitele, jako jsou vodovodní baterie, byly prodávány pod značkou Groheart, termostaty, ventily a další instalatérské příslušenství pro kuchyně a koupelny byly prodávány pod značkou Grohetec, armatury a zásobníky splachovacích záchodů byly označeny Grohedal, přípravky pro profesionální hospodaření s vodou ve veřejných budovách byly prodávány pod značkou Groheaqua. Reklamní marketingové kampaně byly publikovány v německých časopisech zaměřených na instalatérskou problematiku, stejně jako obecně s cílením na konečné spotřebitele. Nejen že reklamní kampaň vynesla veřejného uznání pro Grohe, ale obdržela také marketingové ocenění německého trhu v roce 1996.

Privátní společnost v roce 2000

V červnu 1999, k překvapení podnikatelské sféry a akcionářů, Charles R. Grohe, předseda poradního sboru a většinový akcionář Grohe, oznámil, že on a rodina Rost prodávají své podíly ve společnosti. O několik týdnů později Evropská investiční společnost BC Partners vyhrála v dražbě pořádané společností Credit Suisse First Boston. BC Partners získala všechny běžné akcie ze dvou rodin, což představuje 51 procent podílu ve společnosti Friedrich Grohe, a tyto akcie byly převedeny na Grohe Holding GmbH. BC Partners odkoupili všechny prioritní akcie, které byly veřejně obchodované, s vyjímkou 0,4 procenta. 29. března 2000 bylo veřejné obchodování s akciemi Friedrich Grohe ukončeno. Nakonec byla společnost transformována na soukromý subjekt - Friedrich Grohe AG & Co KG.

Během následujících dvou let byla přijata opatření k posílení značky Friedrich Grohe a postavení společnosti na světovém trhu. Spojené státy se staly pro společnost nejdůležitějším trhem mimo Německo, generujícím 200 milionů DM - nebo přibližně 160 milionů dolarů - v prodeji v roce 2000. Společnost také investovala do nových dceřiných společností ve východní Evropě, konkrétně v Polsku a Rusku, stejně jako v Asii, kde společnost Friedrich Grohe chystá otevřít nový výrobní závod v Šanghaji a spolupracovat s čínskými výrobci dlaždic.